Ostatnio bardzo popularne stało się hasło “zakwaszony organizm”. Ale co to oznacza? Czy niesie ze sobą zagrożenie dla zdrowia? Jaką dietę prowadzić?

“Zakwaszony organizm” – ale o co chodzi?

Chodzi o zachowanie odpowiedniego pH w organizmie. Krew ma pH lekko zasadowe w granicy 7,35-7,45.  Jeśli wraz z dietą dostarczymy za mało pierwiastków zasadotwórczych takich jak wapń, sód, potas, żelazo i magnez dojdzie do zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej w orgniazmie – powstanie kwaśne środowisko, zaś organizm uruchomi systemy obronne, aby utrzymać pH na odpowiednim poziomie. Dlatego też zacznie się wytrącać wapń z kości, magnez będzie pobierany z mięsni, zaś nadmiar kwasów zostanie gromadzony w tkance łącznej, co z kolei może doprowadzić do stanów zapalnych i bóli mięśni. Jednak rezerwy te kiedyś się skończą i dojdzie do zakwaszenia organizmu. Dlaczego tak się dzieje?

Przyczyny

Przyczyn zakwaszenia organizmu jest wiele. Można do nich zaliczyć m.in.brak aktywności ficzycznej, zbyt szybkie tempo życia i nadmiar stresu. Oczywiście nie da się wykluczyć całkowicie stresu, natomiast jest pewien obszar, na który mamy wpływ – ODPOWIEDNIA DIETA.

Przyczyn żywieniowych można wymienić kilka:

  • spożycie dużej ilości produktów przetworzonych, pelnych konserwantów i sztucznych barwników,
  • nadmiar kawy, herbaty oraz zbyt mało wypijanej wody,
  • zbyt częste odchudzanie za pomocą drastycznych głodówek,
  • niedostateczne spożycie owoców i warzyw,
  • nadmiar cukru w diecie,
  • produkty wysokobiałkowe,
  • nadmiar produktów z białej mąki,
  • produkty zbożowe i strączkowe jeżeli nie ozstały dostatecznie długo przeżute.

Oczywiście nie trzeba eliminować wszystkich tych produktów od razu z diety, ale wystarczy zwiększyć ilość produktów zasadotwórczych. Po prostu ważny jest umiar.

Objawy

Wiemy już jakie są przyczyny, czas wpsomnieć o możliwych objawach. Do oznak zakawszenia zaliczamy:

  • przemęczenie, osłabienie,
  • zawroty głowy,
  • złe samopoczucie, huśtawki nastroju,
  • problemy z koncentracją,
  • uciążliwe zaparcia, wzdęcia, nudności,
  • zgaga,
  • kwaśny posmak i niemsak w ustach,
  • nadwaga, problemy z utratą zbędnych kilogramów,
  • bóle mięsni i całego ciała, stawów,
  • bóle pleców, kręgosłupa, problemy z reumatyzmem,
  • wysokie ciśnienie krwi, zimne stopy i dłonie,
  • słabe i łamliwe paznokcie,
  • wypadające włosy,
  • skóra sucha i blada, worki pod oczami
  • ogólnie osłabiona odporność

Niestety są to objawy bardzo niespecyficzne, gdyż często mogą one świadczyć o zwykłym przemęczeniu niekoniecznie o zakwaszeniu. Jeśli jednak podejrzewasz, że istnieje ryzyko zakawszenia możesz zweryfikować objawy wykonując pomiar pH krwi i moczu. Badania te są dodatkowym wskaźnikiem.

Co jeść?

Dieta odkwaszająca powinna być dietą o praniczonej podaży białka oraz powinna wykluczać produkty wysokoprzetworzone oraz słone. Zalecenia dla diety odkwaszającej znajdziesz poniżej:

  • zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu – wypijaj minimum 1,5 l wody dziennie, zaś kawę i mocne herbaty postaraj się ograniczyć
  • ogranicz przetwory z mięsa, szczególnie wieprzowego, kiełbasy, wędliny, pasztety, konserwy
  • unikaj gotowych dań, produktów “z torebki”
  • zamień smażenie na pieczenie, gotowanie, parowanie, duszenie
  • unikaj soli oraz mieszanek przypraw, w których znajduje się glutaminian sodu. Do przyprawiania stosuj m.in.czosnek, imbir, goździki, cynamon, kurkumę, natkę pietruszki, oregano – potrawom dodadzą smaku i wspomogą działanie organizmu
  • wyeliminuj cukier i słodycze – w ramach słodyczy sięgaj po suszone owoce
  • mąkę pszenną zastąp razową, orkiszową, żytnią lub amarantusem
  • białe pieczywo najlepiej zastąpić chlebem typu graham, żytnim, gdyż wymagają one długiego żucia (w jamie ustnej następuje wstępne trawienie węglowodanów, co z kolei zwięsza ich działanie zasadowe)
  • jedz warzywa pod każdą postacią – świeże, w surówkach, duszone, na parze, zupy, soki. Szczególną uwagę zwróć na warzywa zielone (szparagi, ogórki, brokuły, papryka, jarmuż, brukselka, cukinia), a także na marchew, buraki, pietruszkę, por, kapustę, kalafior, seler naciowy, pomidory i kiszonki
  • włącz do diety owoce m.in.cytrynę, jabłka, granaty, pomarańcze, arbuzy, melony, ananas. Pamiętaj tylko, żeby nie jeść owoców na noc, gdyż dostarczają dużo cukru, który w nadmiarze zamienia się w tkankę tłuszczową
  • wprowadź również kaszę jaglaną, gdyż ma silne działanie zasadotwórcze, a także wspomaga trawienie.

Wystarczy wprowadzić kilka prostych zasad, aby poprawić swoje samopoczucie. Więc do dzieła!!!:)

Karolina Stęplewska

dietetyk

ul.Bolesława Prusa 12

22 720 17 14

ŁATWE, PYSZNE CIEKAWE PRZEPISY NA WIOSENNĄ LEKKOŚĆ W TWOJEJ KUCHNI…

Pobierz je TUTAJ. Smacznego:)

Zakwaszenie organizmu – ale o co chodzi?https://www.pruszkowmowi.pl/wp-content/uploads/2015/05/jablka2.jpghttps://www.pruszkowmowi.pl/wp-content/uploads/2015/05/jablka2-300x300.jpg Dietetyk Karolina AktualnościArtykuł sponsorowanyZdrowie,,,
Ostatnio bardzo popularne stało się hasło 'zakwaszony organizm'. Ale co to oznacza? Czy niesie ze sobą zagrożenie dla zdrowia? Jaką dietę prowadzić? 'Zakwaszony organizm' – ale o co chodzi? Chodzi o zachowanie odpowiedniego pH w organizmie. Krew ma pH lekko zasadowe w granicy 7,35-7,45.  Jeśli wraz z dietą dostarczymy za mało...
Ostatnio bardzo popularne stało się hasło "zakwaszony organizm". Ale co to oznacza? Czy niesie ze sobą zagrożenie dla zdrowia? Jaką dietę prowadzić? <b><i>"Zakwaszony organizm" – ale o co chodzi?</i></b> Chodzi o zachowanie odpowiedniego pH w organizmie. Krew ma pH lekko zasadowe w granicy 7,35-7,45.  Jeśli wraz z dietą dostarczymy za mało pierwiastków zasadotwórczych takich jak wapń, sód, potas, żelazo i magnez dojdzie do zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej w orgniazmie – powstanie kwaśne środowisko, zaś organizm uruchomi systemy obronne, aby utrzymać pH na odpowiednim poziomie. Dlatego też zacznie się wytrącać wapń z kości, magnez będzie pobierany z mięsni, zaś nadmiar kwasów zostanie gromadzony w tkance łącznej, co z kolei może doprowadzić do stanów zapalnych i bóli mięśni. Jednak rezerwy te kiedyś się skończą i dojdzie do zakwaszenia organizmu. Dlaczego tak się dzieje? <b><i>Przyczyny</i></b> Przyczyn zakwaszenia organizmu jest wiele. Można do nich zaliczyć m.in.brak aktywności ficzycznej, zbyt szybkie tempo życia i nadmiar stresu. Oczywiście nie da się wykluczyć całkowicie stresu, natomiast jest pewien obszar, na który mamy wpływ – ODPOWIEDNIA DIETA. Przyczyn żywieniowych można wymienić kilka: <ul> <li>spożycie dużej ilości produktów przetworzonych, pelnych konserwantów i sztucznych barwników,</li> <li>nadmiar kawy, herbaty oraz zbyt mało wypijanej wody,</li> <li>zbyt częste odchudzanie za pomocą drastycznych głodówek,</li> <li>niedostateczne spożycie owoców i warzyw,</li> <li>nadmiar cukru w diecie,</li> <li>produkty wysokobiałkowe,</li> <li>nadmiar produktów z białej mąki,</li> <li>produkty zbożowe i strączkowe jeżeli nie ozstały dostatecznie długo przeżute.</li> </ul> Oczywiście nie trzeba eliminować wszystkich tych produktów od razu z diety, ale wystarczy zwiększyć ilość produktów zasadotwórczych. Po prostu ważny jest umiar. <b><i>Objawy</i></b> Wiemy już jakie są przyczyny, czas wpsomnieć o możliwych objawach. Do oznak zakawszenia zaliczamy: <ul> <li>przemęczenie, osłabienie,</li> <li>zawroty głowy,</li> <li>złe samopoczucie, huśtawki nastroju,</li> <li>problemy z koncentracją,</li> <li>uciążliwe zaparcia, wzdęcia, nudności,</li> <li>zgaga,</li> <li>kwaśny posmak i niemsak w ustach,</li> <li>nadwaga, problemy z utratą zbędnych kilogramów,</li> <li>bóle mięsni i całego ciała, stawów,</li> <li>bóle pleców, kręgosłupa, problemy z reumatyzmem,</li> <li>wysokie ciśnienie krwi, zimne stopy i dłonie,</li> <li>słabe i łamliwe paznokcie,</li> <li>wypadające włosy,</li> <li>skóra sucha i blada, worki pod oczami</li> <li>ogólnie osłabiona odporność</li> </ul> Niestety są to objawy bardzo niespecyficzne, gdyż często mogą one świadczyć o zwykłym przemęczeniu niekoniecznie o zakwaszeniu. Jeśli jednak podejrzewasz, że istnieje ryzyko zakawszenia możesz zweryfikować objawy wykonując pomiar pH krwi i moczu. Badania te są dodatkowym wskaźnikiem. <b><i>Co jeść?</i></b> Dieta odkwaszająca powinna być dietą o praniczonej podaży białka oraz powinna wykluczać produkty wysokoprzetworzone oraz słone. Zalecenia dla diety odkwaszającej znajdziesz poniżej: <ul> <li>zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu – wypijaj minimum 1,5 l wody dziennie, zaś kawę i mocne herbaty postaraj się ograniczyć</li> <li>ogranicz przetwory z mięsa, szczególnie wieprzowego, kiełbasy, wędliny, pasztety, konserwy</li> <li>unikaj gotowych dań, produktów "z torebki"</li> <li>zamień smażenie na pieczenie, gotowanie, parowanie, duszenie</li> <li>unikaj soli oraz mieszanek przypraw, w których znajduje się glutaminian sodu. Do przyprawiania stosuj m.in.czosnek, imbir, goździki, cynamon, kurkumę, natkę pietruszki, oregano – potrawom dodadzą smaku i wspomogą działanie organizmu</li> <li>wyeliminuj cukier i słodycze – w ramach słodyczy sięgaj po suszone owoce</li> <li>mąkę pszenną zastąp razową, orkiszową, żytnią lub amarantusem</li> <li>białe pieczywo najlepiej zastąpić chlebem typu graham, żytnim, gdyż wymagają one długiego żucia (w jamie ustnej następuje wstępne trawienie węglowodanów, co z kolei zwięsza ich działanie zasadowe)</li> <li>jedz warzywa pod każdą postacią – świeże, w surówkach, duszone, na parze, zupy, soki. Szczególną uwagę zwróć na warzywa zielone (szparagi, ogórki, brokuły, papryka, jarmuż, brukselka, cukinia), a także na marchew, buraki, pietruszkę, por, kapustę, kalafior, seler naciowy, pomidory i kiszonki</li> <li>włącz do diety owoce m.in.cytrynę, jabłka, granaty, pomarańcze, arbuzy, melony, ananas. Pamiętaj tylko, żeby nie jeść owoców na noc, gdyż dostarczają dużo cukru, który w nadmiarze zamienia się w tkankę tłuszczową</li> <li>wprowadź również kaszę jaglaną, gdyż ma silne działanie zasadotwórcze, a także wspomaga trawienie.</li> </ul> Wystarczy wprowadzić kilka prostych zasad, aby poprawić swoje samopoczucie. Więc do dzieła!!!:) Karolina Stęplewska dietetyk ul.Bolesława Prusa 12 22 720 17 14 ŁATWE, PYSZNE CIEKAWE PRZEPISY NA WIOSENNĄ LEKKOŚĆ W TWOJEJ KUCHNI… Pobierz je <a href="https://doandhave.leadpages.net/dietetyk-pruszkow-przepisy/">TUTAJ</a>. Smacznego:)