Idąc na zakupy rzadko kiedy sprawdzamy co jest napisanie na etykiecie. A jak już wczytujemy się w kolorowe napisy to jesteśmy najbardziej zainteresowani terminem przydtaności do spożycia, kalorycznością, ewentualnie zawartością tłuszczu w produkcie. Czy to wystarczy? Co oznaczają te napisy? O tym i o wielu innych nadrukach poniżej.

Najlepiej spożyć do…/ najlepiej spożyć przed….

Sięgając po produkt na pewno należy sprawdzić jego termin przydatności do spożycia. Może zastanawiałeś się dlaczego są różne oznaczenia?

najlepiej spożyć do – jest to data, po której produkt nie nadaje się już do spożycia, gdyż mogą rozwinąć się w nim drobnoustroje chorobotwórcze zagrażające zdrowiu. Taki napis znajdziemy przeważnie na produktach mało trwałych, czyli np. mięso, mleko niestereylizowane itp.

najlepiej spożyć przed – jest to data, po której produkt zaczyna tracić swoje cechy charakterystyczne – pogarsza się smak, zapach, konsystencja, ale nie stanowi tak dużego zagrożenia  dla zdrowia.

Kaloryczność produktu

Na kaloryczność produktów szczególną uwagę zwracamy, gdy podejmujemy decyzję o odchudzaniu. Oczywiście kaloryczność produktu jest ważna i daje informację, czy możemy rozważać zakup, czy też nie. Jednak równie ważna jest informacja o zawartości węglowodanów. Nie zdjamy sobie sprawy jak dużo cukru może znajdować się w małym kubeczki jogurtu.

Zapamiętaj!!!

  • 10 g lub więcej węglowodanów oznacza wysoką zawartość cukru,
  • w przedziale 2-10 g węglowodanów są to produkty o wysokiej zawartości cukru
  • 2g lub mniej to produkty o niskiej zawartości cukru.

Zapytasz zapewne co z produktami „light”? Owszem produkty oznaczane terminem „light”, lub podobnym, mają przeważnie mniejszą zawartość jednego lub kilku składników. I rzeczywiście jogurt ma mniejszą zawartość tłuszczu, ale rzeczywistość nie jest taka kolorowa na jaką wygląda. W takim przypadku tłuszcz zastąpiony jest cukrem, który wcale nie pomoże nam w zrzuceniu zbędnych kilogramów. Ponadto miejsce tłuszczu może być zastąpione wodą, która z kolei zmniejsza trwałość produktu, a to z kolei wiąże się z większą ilością konserwantów. Zatem lepiej wybierać produkty „normalne”, a nie typu light.

A o co chodzi z „E”?

Każdy producent zobowiązany jest wymienić wszystkie składniki, które znajdują się w produkcie. Zasada jest prosta: surowce są podawane w kolejności od największej do najmniejszej zawartości. Zatem jeśli syrop glukozowo-fruktozowy wymieniony jest na drugim miejscu to możesz mieć pewność, że jego zawartość jest znaczna.

A co oznacza „E”? – to są konserwanty, barwniki, wzmacniacze smaku, słodziki. Natomiast liczba przy E oznacza dany składnik.  Warto zapamiętać:

  • barwniki – od E-100 do E-199
  • konserwanty – od E-200 do E-299
  • przeciwutleniacze – od E-300 do E-399
  • stabilizatory, emulgatory, zagęszczacze – od E-400 do E-499
  • pozostałe – powyżej E-500

Niby wszystkie dodatki do żywności podlegają ścisłej kontroli, jednak mimo wszystko mogą stanowić pewne zagrożenie:

  • dla dzieci, osób starszych, alergików
  • mogą kumulować się w organizmie
  • ponadto mogą wystąpić też nieprzewidziane reakcje dodatków do żywności z innymi składnikami dodawanymi w czasie produkcji żywności.

Dlatego też wybierając produkty staraj się wybierać te o jak najkrótszej liście. 

Zapewne wiele razy zastanawiałeś, dlaczego niektóre surowce na etykiecie są podkreślone lub pogrubione. Odpowiedź jest prosta: są to najbardziej popularne alergeny. Zatem na opakowaniu będzie wyszczególniona m.in. gorczyca, seler, orzeszki ziemne, gluten, mleko itp.

Kupno odpowiedniego produkty nie jest takie łatwe, dlatego też mam na dzieję, że powyższe informacje przydadzą się w tej sklepowej dżungli :)

Jeśli masz pytania, wątpliwości zadzwoń i umów się na spotkanie.

Karolina Stęplewska

ul.Bolesława Prusza 12

22 720 17 14

ŁATWE, PYSZNE, CIEKAWE,PRZEPISY NA WIOSENNĄ LEKKOŚĆ W TWOJEJ KUCHNI…

Pobierz je TUTAJ.Smacznego:)

Jak czytać etykiety?https://www.pruszkowmowi.pl/wp-content/uploads/2015/05/1d0ad5e2f30569a5e5163e5a6e8cdd7b.jpghttps://www.pruszkowmowi.pl/wp-content/uploads/2015/05/1d0ad5e2f30569a5e5163e5a6e8cdd7b-300x300.jpg Dietetyk Karolina Artykuł sponsorowanyPolecaneZdrowie,,
Idąc na zakupy rzadko kiedy sprawdzamy co jest napisanie na etykiecie. A jak już wczytujemy się w kolorowe napisy to jesteśmy najbardziej zainteresowani terminem przydtaności do spożycia, kalorycznością, ewentualnie zawartością tłuszczu w produkcie. Czy to wystarczy? Co oznaczają te napisy? O tym i o wielu innych nadrukach poniżej. Najlepiej spożyć...
<p class="p1" style="text-align: justify;">Idąc na zakupy rzadko kiedy sprawdzamy co jest napisanie na etykiecie. A jak już wczytujemy się w kolorowe napisy to jesteśmy najbardziej zainteresowani terminem przydtaności do spożycia, kalorycznością, ewentualnie zawartością tłuszczu w produkcie. Czy to wystarczy? Co oznaczają te napisy? O tym i o wielu innych nadrukach poniżej.</p> <p class="p3" style="text-align: justify;"><b><i>Najlepiej spożyć do.../ najlepiej spożyć przed....</i></b></p> <p class="p3" style="text-align: justify;">Sięgając po produkt na pewno należy sprawdzić jego termin przydatności do spożycia. Może zastanawiałeś się dlaczego są różne oznaczenia?</p> <p class="p3" style="text-align: justify;"><i>najlepiej spożyć do</i> – jest to data, po której produkt nie nadaje się już do spożycia, gdyż mogą rozwinąć się w nim drobnoustroje chorobotwórcze zagrażające zdrowiu. Taki napis znajdziemy przeważnie na produktach mało trwałych, czyli np. mięso, mleko niestereylizowane itp.</p> <p class="p3" style="text-align: justify;"><i>najlepiej spożyć przed </i>– jest to data, po której produkt zaczyna tracić swoje cechy charakterystyczne – pogarsza się smak, zapach, konsystencja, ale nie stanowi tak dużego zagrożenia  dla zdrowia.</p> <p class="p3" style="text-align: justify;"><b><i>Kaloryczność produktu</i></b></p> <p class="p3" style="text-align: justify;">Na kaloryczność produktów szczególną uwagę zwracamy, gdy podejmujemy decyzję o odchudzaniu. Oczywiście kaloryczność produktu jest ważna i daje informację, czy możemy rozważać zakup, czy też nie. Jednak równie ważna jest informacja o zawartości węglowodanów. Nie zdjamy sobie sprawy jak dużo cukru może znajdować się w małym kubeczki jogurtu.</p> <p class="p3" style="text-align: justify;"><i>Zapamiętaj!!!</i></p> <ul class="ul1" style="text-align: justify;"> <li class="li3">10 g lub więcej węglowodanów oznacza wysoką zawartość cukru,</li> <li class="li3">w przedziale 2-10 g węglowodanów są to produkty o wysokiej zawartości cukru</li> <li class="li3">2g lub mniej to produkty o niskiej zawartości cukru.</li> </ul> <p class="p3" style="text-align: justify;">Zapytasz zapewne co z produktami "light"? Owszem produkty oznaczane terminem "light", lub podobnym, mają przeważnie mniejszą zawartość jednego lub kilku składników. I rzeczywiście jogurt ma mniejszą zawartość tłuszczu, ale rzeczywistość nie jest taka kolorowa na jaką wygląda. W takim przypadku tłuszcz zastąpiony jest cukrem, który wcale nie pomoże nam w zrzuceniu zbędnych kilogramów. Ponadto miejsce tłuszczu może być zastąpione wodą, która z kolei zmniejsza trwałość produktu, a to z kolei wiąże się z większą ilością konserwantów. Zatem lepiej wybierać produkty "normalne", a nie typu light.</p> <p class="p3" style="text-align: justify;"><b><i>A o co chodzi z "E"?</i></b></p> <p class="p3" style="text-align: justify;">Każdy producent zobowiązany jest wymienić wszystkie składniki, które znajdują się w produkcie. Zasada jest prosta: surowce są podawane w kolejności od największej do najmniejszej zawartości. Zatem jeśli syrop glukozowo-fruktozowy wymieniony jest na drugim miejscu to możesz mieć pewność, że jego zawartość jest znaczna.</p> <p class="p3" style="text-align: justify;">A co oznacza "E"? - to są konserwanty, barwniki, wzmacniacze smaku, słodziki. Natomiast liczba przy E oznacza dany składnik.  Warto zapamiętać:</p> <ul class="ul1" style="text-align: justify;"> <li class="li3">barwniki – od E-100 do E-199</li> <li class="li3">konserwanty – od E-200 do E-299</li> <li class="li3">przeciwutleniacze – od E-300 do E-399</li> <li class="li3">stabilizatory, emulgatory, zagęszczacze – od E-400 do E-499</li> <li class="li3">pozostałe – powyżej E-500</li> </ul> <p class="p3" style="text-align: justify;">Niby wszystkie dodatki do żywności podlegają ścisłej kontroli, jednak mimo wszystko mogą stanowić pewne zagrożenie:</p> <ul class="ul1" style="text-align: justify;"> <li class="li3">dla dzieci, osób starszych, alergików</li> <li class="li3">mogą kumulować się w organizmie</li> <li class="li3">ponadto mogą wystąpić też nieprzewidziane reakcje dodatków do żywności z innymi składnikami dodawanymi w czasie produkcji żywności.</li> </ul> <p class="p3" style="text-align: justify;"><i>Dlatego też wybierając produkty staraj się wybierać te o jak najkrótszej liście. </i></p> <p class="p3" style="text-align: justify;">Zapewne wiele razy zastanawiałeś, dlaczego niektóre surowce na etykiecie są podkreślone lub pogrubione. Odpowiedź jest prosta: są to najbardziej popularne alergeny. Zatem na opakowaniu będzie wyszczególniona m.in. gorczyca, seler, orzeszki ziemne, gluten, mleko itp.</p> <p class="p3" style="text-align: justify;">Kupno odpowiedniego produkty nie jest takie łatwe, dlatego też mam na dzieję, że powyższe informacje przydadzą się w tej sklepowej dżungli :)</p> <p class="p3" style="text-align: justify;">Jeśli masz pytania, wątpliwości zadzwoń i umów się na spotkanie.</p> <p class="p5" style="text-align: justify;">Karolina Stęplewska</p> <p class="p5" style="text-align: justify;">ul.Bolesława Prusza 12</p> <p class="p5" style="text-align: justify;">22 720 17 14</p> <p class="p7" style="text-align: justify;"><span class="s1">ŁATWE, PYSZNE, CIEKAWE,PRZEPISY NA WIOSENNĄ LEKKOŚĆ W TWOJEJ KUCHNI…</span></p> <p class="p8" style="text-align: justify;"><span class="s1">Pobierz je <a href="https://doandhave.leadpages.net/dietetyk-pruszkow-przepisy/"><span class="s2">TUTAJ</span></a>.Smacznego:)</span></p>